Snabbkommentar: Gartners Analytics and Business Intelligence MQ report

14 februari 2019

Roligt och inte helt förvånande att två av mina favoriter; Microsoft och Tableau hamnar högt upp i kvadranten. Som alltid finns det mycket mer att säga än bara prickarna. Så här är några av mina reflektioner.

När det gäller Microsoft, tänk på att det här inte handlar om enbart Power BI. Det handlar om hela Microsofts plattform för data och analys, som involverar många fler grymma produkter som behövs när man vill skala upp och ut sin analyslösning till en hel organisation. De som gör detta till en kamp mellan Power BI och Tableau tycker jag faktiskt inte är helt pålästa på vad det faktiskt handlar om.

För Tableau kan man nu med trovärdighet prata om att man är en fullskalig plattform, inte bara ett verktyg, som är bredare och djupare än tidigare. Dock lyckades man inte få klart funktionalitet för NLP och dataprep at scale för enterprise-utrullningar i tid för Gartners utvärdering. Två delar som Gartner uppenbarligen rankat högt i år.

Qlik är fortsatt starka men oroväckande nära att halka ur ledar-kvadranten, vore synd på så grymma produkter. Min analys är att man dels lider av ett lite falnande intresse från kunder i kombination med att bolaget gjort sig av med en mycket stor del av både sälj och supportstyrkan och nu helt litar till sina partners för att lösa det. Fungerar säkert ok, men ganska ofta behöver man även som partner ett djupare stöd, ett stöd som nu är väldigt bantat.

Och så ett par ord om nykomlingen, Thoughtspot. Hört talas om dem? Misstänkte det. Efter att under ett par år följt Thoughtspot och vad de levererar måste jag säga att det är en spännande och i många fall imponerande produkt. Dock väldigt nischad, minst sagt. Hur man kvalat in som ledare i Gartner-kvadranten är faktiskt ett mysterium för mig. Känns nästan som att de miljarder Thoughtspot dragit in i marknadsföringspengar även påverkat ”neutrala” Gartner. Titta bara på kundbasen, 200 kunder. Jämför det med Microsofts, Tableaus och Qliks 100-tusentals kunder och vad det betyder i form av engagemang, utveckling och communities online. Ska bli väldigt spännande att höra Gartner svara på frågor runt detta på nästa konferens i London i början på mars.

I övrigt tycker jag främst det är tre spelare att hålla koll på och följa. SisenseTibco Spotfire och Looker. Där Looker är de som just nu syns och hörs mest men som fortfarande, i mitt tycke, är lite mer av ”gammel-BI” men i nya kläder i molnet. Men om man använder sina nya pengar rätt kan man garanterat bredda produkten och ta sig an en bredare målgrupp på ett väldigt bra sätt.

Sist men inte minst, glöm inte att det aldrig går att säga att en leverantör alltid är bäst i alla lägen. Den gamla klassikern ”Det beror på” gäller i högsta grad fortfarande. Tro inget annat.

Kvadranten? Den har du säkert inte missat i ditt flöde..