Flest likes på FB?

29 november 2015

Gissar att det inte bara är jag som tycker det är fånigt rolig att se vilka bilder och inlägg som tar fart på Facebook. Tycker alltid det är lika kul att försöka förstå varför, oavsett om det är privata inlägg eller inlägg på företagssidor. Därför blev man ju såå glad när Tableau gav oss alla den möjligheten när 9.1 släpptes tidigare i höstas.

Nyckeln till analysen är att använda Web Data Connectors som låter oss komma åt i princip vilken information som helst som finns tillgänglig via HTTP och det är en hel del.

Mer om WDC i största allmänhet kan du läsa här.

Hur svårt kan det vara?

Eftersom jag är lite lat ibland så bad jag Sammy hos oss testa hur svårt det kunde vara att plita ihop en WDC. Nån timme senare kom en länk..grymt Sammy!

Bara att sätta igång alltså..

Så – här kommer en snabb intro till hur jag fick se vilka av mina inlägg som genererar mest likes, vilka bilder de innehåller och när det verkar vara bäst att lägga ut något om man vill ha bra like-rate. Kan ju redan nu säga att fredag och lördagkvällar verkar vara heta av någon anledning..

Anslut till en WDC

Då kör vi. Börja med att öppna Tableau (version 9.1 eller senare) och välj Connect, under To a Server hittar du Web Data Connector.
Efter ett klick där blir du uppmanad att skriva in adressen till en WDC, jag använde då den utomordentliga länken Sammy skickade mig: http://www.sparksservices.se/facebookconnect.html

Efter att ha valt Connect to Facebook så får jag logga in på FB och då känner WDC:n av vilka sidor jag är behörig att tanka ner data från. I mitt fall så är det både min privata sida samt även Sparks FB-sida. (Som f ö snart finns live..)

Hämta informationen till ett Tableauextrakt

Nu är det bara att välja Get Page Feed för den feed jag vill analysera. Tableau kommer då att koppla upp sig mot Facebook och skapa ett extrakt som innehåller den data som gjorts tillgänglig via WDC:n. När det gäller just Facebook så finns all tänkbar info tillgänglig via deras API, vi har valt att bara ta med ett urval av de mest intressanta egenskaperna och nyckeltalen till Tableauextraktet.

Facebooks data ligger i våra händer!

Tada! Nu har vi Facebookdatat i våra händer.. Like-torsk som jag är kollar jag direkt det totala antalet likes ever..

Mitt mål är att göra en dashboard över mitt Facebook-liv, lite tragiskt, jag vet.. Tänkte visa ett par roliga saker på vägen och sedan den färdiga dashboarden.

Vi börjar med att dela upp alla likes per inlägg genom att lägga post_id som Detail under Marks.

Sen filtrerar vi på inlägg skapade 2015 och lägger ut tiden på kolumner.

Då blev det ju lite roligare, men hur ser det ut över året? Enklaste sättet att få kläm på det är att ändra detaljgraden på kolumnerna till något annat än år. Klicka på det blå pillret på Columns och välj veckonivå så – swisch där har vi mitt 2015 på fejan..

För och få lite bättre koll på vilka inlägg det är som sticker ut så lägger jag till message som Tooltip i Marks. Då kan jag se både hur många likes och texten i inlägget när jag hovrar över en prick.

Noterar att ett av toppinläggen är från midsommarafton.. Vill minnas att det var en solbild från smultronstället Tjörnekalv på västkusten när resten av Sverige satt och huttrade i regn. Ja, ja, hur som helst..det vore ju kul att kunna se själva bilden på riktigt också..återkommer till det snart.

Fortsätter med att förfina analysen lite mer genom att lägga till type som Color under Marks för att se om det är inlägg med eller utan bilder som verkar vara vanligast. Tydligt får man väl säga, foton är min grej..

Dashboard på G

Dags att börja fila på en dashboard och försöka få till så vi kan se vilka foton som döljer sig bakom inläggen. Jag tänker mig att det borde gå fint med hjälp av att lägga till ett Web Page objekt och göra url:en dynamisk.

Så, nu kör vi på och drar in den worksheet vi har med inlägg och likes per vecka till dashboarden. Kom ihåg att varje prick är ett inlägg.

Sedan tar jag och drar in en Web Page till dashboarden, då vill Tableau att man direkt anger adressen till en websida..men det struntar vi i just nu. Lämna fältet för URL tomt och klicka på okej. När du inte anger någon URL så är Tableau lite hemligt så det ser ut som att det inte kom in något nytt objekt i dashboarden men lugn, det löser sig inom kort.

En liten men viktig grej att notera för att det här nu ska fungera..titta i skärmdumpen ovan, jag har dragit in fältet picture till Details. I extraktet från Facebook innehåller fältet picture en url till bilden som är kopplad till inlägget. Där har vi hemligheten till att lyckas med det jag vill göra.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 13.29.53

Dynamiska URL Actions – ett favoritknep

Sista steget för att få med bilderna är att använda sig av en URL Action. Dynamiska URL Actions har blivit ett av mina favoritknep för att göra dashboards ännu mer levande och dynamiska. Framför allt i de fall du har en websida som jobbar med parametrar eller dylikt i URL:en. Typiska exempel på det är t ex system som hanterar inscannade fakturor eller  kundkort från CRM-system som ofta jobbar med url parmetrar. Superenkel integration som tillför mycket värde för slutanvändarna, testa själv så får du se vad de säger.

Välj Actions under Dashboard-menyn och lägg till en URL Action, då får du upp nedanstående fönster.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 13.30.50

Välj vilken eller vilka visualiseringar som skall trigga din action. Därefter ska vi ange vår dynamiska URL.  I vårt Facebookexempel kan vi helt enkelt välja att hela URL:en ska hämtas från fältet picture för det inlägg vi klickar på i grafen.

När du valt picture genom att klicka på pilen till höger om URL-rutan så klickar du ok och..voila! Nu kommer ditt Web Page objekt att dynamiskt visa den bild som hör ihop med inlägget du klickar på i visualiseringen.

Slutresultatet

Så, här är slutresultatet. Man kan förstås pilla hur länge som helst på den slutliga designen och vilka analyser man vill göra. Det här är ju ganska engagerande, bekant och rolig data.

Det jag la till ytterligare är ett par grafer för genomsnittslikes, inlägg per veckodag, en topplista och till sist en karta som visar var inläggens bilder är tagna. Eftersom Facebook hela tiden har full koll på var vi befinner oss så ingår information om latitud och longitud i extraktet vilket gör att det i Tableau blir väldigt lätt att visualisera var populära inlägg är gjorda. Roligt..och kanske lite skrämmande när man tänker efter..

 

Skärmavbild 2015-11-29 kl. 17.35.53

Så, det var det jag tänkte visa, tycker själv att det är väldigt rolig data att jobba med. Det här gav mig både lite nya insikter om min Facebookaktivitet och en möjlighet att visa styrkan i Web Data Connectors mot Facebook.

Jag hoppas det även gett en bra intro och lite idéer om vad du skulle kunna göra, kanske främst med analyser av ert företagsflöde. När vi pratar om vilka nyckeltal som är bra för att följa engagemanget på en företagssida ser det förstås något annorlunda ut men det kan vi titta på en annan gång..

Det fina med Tableau är att nu när vi har Facebookdatat på plats så är det ju en enkel sak att köra på och koppla ihop FB-analyserna med data från era interna datakällor som analyser av försäljning och marknadskampanjer och kombinera det i gemensamma dashboards.

WDC:er kan man skriva mot väldigt många tjänster på internet, inte bara Facebook. Vi har några spännande exempel från kunder vi hjälper att läsa data från mätsensorer, rörelser, transportvägar m.m. Det finns förstås en del uppenbara begränsningar också som en följd av att Tableau skapar färdiga extrakt av datat man får ner via en WDC. Men summan av det hela tycker jag ändå är att det är ett riktigt bra komplement när Tableau inte har en native-koppling och informationen finns tillgänglig via HTTP.

Det var allt för den här gången..

Analysera mera!

PS
För att komma igång och använda Facebook-connectorn på sparksservices.se eller om du vill ha arbetsboken ovan så skicka ett mail till mig så löser vi det.

PS 2
Jag har också hört ryktas om ett annat blogginlägg som är på g om Tableaus nya (Version 9.2) integration med MapBox och hur man kan använda URL-actions för att få Tableau att dynamiskt visa vägbeskrivningar och resvägar på riktigt snygga kartor.