Så skapar du en datadriven och analytisk organisation

18 november 2016

WEBINAR

”Vill du hitta vägen till ett mer datadrivet och analytiskt arbetssätt? Häng med på 33 minuter i ett högt tempo som ger både inspiration och konkreta tips.”

INTRO

Tycker du dina barn är jobbiga när de aldrig slutar fråga VARFÖR DÅ? Detta webinar handlar om kraften i att skifta perspektiv – och varför du ska bli frågvis som dina barn.

En aktiv och kreativ inställning till dataanalys är en nyckel till framgång för att hitta vilka dashboards och rapporter som är mest intressanta för din verksamhet. På samma sätt är det också avgörande att vara kreativ och kunna skifta perspektiv för att hitta nya insikter om vad ditt företags data har att säga dig.

Standardrapporter och fördefinierade dashboards spelar en viktig roll när du följer upp din verksamhet. De ger dig svar på frågorna du vet att du har. Ett enkelt exempel; Vilken omsättning per region hade vi förra månaden? Sålde vi bättre eller sämre än samma period förra året? Hur ligger vi till mot budget? Det är alla viktiga frågor du behöver kunna svara på.

Men för att förklara utfallet i dina rapporter och dashboards behöver du även förstå och kommunicera svaren på följdfrågor om varför det ser ut som det gör. Här vi kommer in på barns nyfikenhet och vikten av att aldrig sluta fråga ”Varför då?”. När vi jobbar aktivt med dataanalys är det nästan alltid så att varje svar leder till en ny fråga. En fråga man inte visste man hade innan man såg det tidigare svaret.

Låt Linda inspirera dig! Lyssna på presentationen tillsammans med dina kollegor och starta sedan diskussionen om hur ni kan börja just er resa. Är det ett stort steg och stor omställning eller kan ni med enkla medel ta första stegen till att bli en kreativ, datadriven och analytisk organisation? Tänk om du och alla dina kollegor varje månad kan hitta varsin ny insikt som leder till en idé som lär er förbättra befintliga processer eller hitta nya affärsmöjligheter?